Останнім часом надзвичайно загострилася проблема насильства,
довготривалих агресивних проявів та третирування у міжособистісних стосунках
підлітків, здійснюваних самими дітьми одне до одного. За своєю сутністю - це
специфічна форма агресивної поведінки, при якій сильніший (авторитетний) учень
(або учні) систематично переслідує іншого (слабкого). Такі стосунки отримали назву шкільний булінг, розповсюдження якого впродовж останніх років визнано в
освітній практиці та є соціальною проблемою.
Часто розвитку булінгу сприяє виховання у сім'ї: конфлікти
між батьками, неповага одне до одного, обмеження прав дитини, залякування.
Насильство над дитиною в родині може спровокувати в неї бажання домінувати над
іншими поза власним домом. Прагнення принизити або покалічити інших виростає з
почуття власної неповноцінності. Тобто, вдома дитина не може протистояти
батькам, які її б'ють чи сваряться. Натомість у школі, серед однолітків, їй це
під силу. Дитина відчуває, що має владу над іншими. Серед причин булінгу також статеве
дозрівання. Під час гормональної перебудови в крові підвищується тестостерон і
адреналін. Це призводить до збільшення агресії, виникає схильність до садизму.Враховуючи важливість цих питань 17 грудня 2018
року ВРУ прийняла Закон України №8584 «Про внесення змін до деяких законодавчих
актів щодо протидії булінгу», який вперше визнає юридично поняття булінгу в
українському законодавстві та передбачено відповідальність не тільки за
вчинення, але й за приховування випадків булінгу. З 19 січня 2019 року в Україні набув чинності закон
№2657-VIII щодо протидії булінгу, згідно якого винуватці притягаються до адміністративної відповідальності. МОНУ видало наказ №1646 від 28.12.2019 «Про Деякі питання
реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного
впливу в закладах освіти», зареєстрованого
в Міністерстві юстиції України 03 лютого
2020 р. за N 111/34394 де прописано механізм реагування на випадок булінгу
.
З
метою застереження та протидії булінгу практичним психологом Завізіон А.М.,
спільно з класними керівниками було проведено ряд заходів:
-
тематичні малюнки «Усе починається з добра» - (1-4 класи), «Ми щасливі – коли…» - (створення колажу –
(5-7 класи).
Діти
активно включалися в роботу: творили, мріяли, допомагали один одному. Постійно
відчувалася атмосфера добра, взаєморозуміння, підтримки.
-
години психолога «Створюємо атмосферу поваги,
взаєморозуміння, допомоги» - (5-7кл.); «Зупинимо булінг разом», «З добром у
серці», «Вчимося розуміти один одного», «У колективі жити – з усіма дружити» -
(1-4 класи); «Мій улюблений світ без насильства», «Мир у домі – мир у усьому
світі», «Безпечний інтернет» - (1-4класи); «Магічний урок доброчесності»,
«Інтимні селфі в інтернеті – жарт чи небезпечний ризик», «Запобігти і застерегти»
- (8-9 класи); «Життя – найцінніший скарб», «Конфлікт інтересів» - (9-11
класи).
Години
психолога сприяють усвідомленню учнів щодо відповідальності за свої дії,
вчинки, спонукаючи їх до розуміння та пошуків позитивного вирішення ситуацій,
які інколи виникають; вчаться обґрунтовувати свою думку, доводячи її до кінця,
звертаючи на себе увагу не тільки, як на істоту, а як на особистість,
розібравшись у своїх позитивних і негативних рисах характеру, уподобаннях;
допомагають кожній дитині перебороти в собі скутість та пасивність,
контролювати та підтримувати позитивний емоційний стан кожного учня; вихованню
доброзичливості, чуйності, співчуття до оточуючих.
виховні години: «З турботою про ближнього», «Поспішай
творити добро», «Мої права – мої обов’язки»; «Коло моїх друзів» поглиблюють
уявлення дітей про добро, як цінну невід’ємну якість людини, про добрі справи,
вчинки, уміння вислухати товариша, щиро висловлювати свою думку, виявляти
доброзичливість.
-
перегляд та обговорення відеороликів «Фортеця безпеки» -
(1-5класи); «Дорожня карта для
постраждалої: куди звернутися, і як це зупинити», «Інтимні селфі в інтернеті» -
(6-11класи) формують в учнів уявлення про можливі небезпечні ситуації, які
можуть виникнути, моделювання алгоритму поведінки під час небезпечних ситуацій;
виховують бережне ставлення до свого здоров’я та життя.
-
анкетування серед здобувачів освіти: «Діагностика проблем
булінгу в школі», «Ставлення дітей до проявів насильства» (5-11 класи) з метою
вивчення та виявлення проблем шкільного булінгу та як наслідок - корекційно – розвиткова робота.
-
тренінгові заняття «Кожен шлях починається з розуміння», «Відкриємо
серця для добра», «Твій безпечний шлях до мети» - ( 5-11класи); «Країна добра»,
«Ми разом – колектив» - (1-4класи), які сприяють згуртуванню шкільних
колективів, а також позитивному психологічному комфорту кожного учня,
удосконаленню комунікативних навичок (уміння вислухати товариша, щиро
висловлювати свою думку, виявляти доброзичливість), навички культурного
спілкування з однолітками, спонукаючи до осмислення загальнолюдських цінностей.
-
уроки
гендерної рівності, які
виховують в дітей самоповагу, почуття власної гідності, свободу, рівність
та добро – (1-11класи);
-
батьківські збори «Протидія домашньому насильству»,
«Безпечний інтернет», «Стоп – булінг!», «Батьки та діти – труднощі
взаєморозуміння», «На шляху до взаємодії» - (тренінгові заняття) – (1-11класи).
Такі заходи поглиблюють знання батьків з питань виховання дітей, дають їм
можливість поділитися своїм досвідом сімейного виховання та аналізом особистого
педагогічного досвіду; підвищують психолого – педагогічну компетентність
батьків у питаннях дитячо – батьківських стосунків, зацікавлюючи їх шкільним
життям дітей.
-
Зустрічі зі старшим інспектором СЮПВП Черкаського РУПГУНП
старшим лейтенантом поліції Виноградовою О.В.: «Відповідальність неповнолітніх
перед законом», «Небезпечні ігри в інтернеті», «Протидія булінгу в школі,
вдома» - (5-11класи).
-
На засіданні голів загальношкільного
батьківського комітету розглядалося
питання з профілактики булінгу (цькування): учнями, педагогічним, батьками.
Проведений аналіз
ефективності виконання плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію
булінгу (цькуванню) в Кам’янському ЗЗСО №2 свідчить про наступне:
1.
діяльність з даного
напрямку є системною, спрямованою на реалізацію необхідних способів і методів
запобігання виникненню булінгу або потенційних ризиків його виникнення,
виявлення булінгу, визначення та реалізацію необхідних заходів, способів і
методів вирішення ситуацій булінгу та усунення потенційних ризиків його
виникнення. Зокрема, була організована та проведена
нарада з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу
(цькування): педагогічним, обслуговуючим персоналом. Вкотре обговорили й
пригадали нормативно-інструктивні документи, накази, рішення, методичних
рекомендацій МОН України, спрямованих на запобігання та протидію булінгу
(цькуванню) в закладах освіти. Розглянули основні принципи, такі як:
недискримінація за будь-якими ознаками, ненасильницька поведінка в
міжособистісних стосунках, партнерство та підтримка між педагогічним
колективом і батьками здобувачів освіти, особистісно-орієнтованого підходу до
кожної дитини, розвитку соціального та емоційного інтелекту учасників
освітнього процесу.
2. Цікаво
та нестандартно у класах облаштовані механізми звернення та встановлено
конфіденційні інформаційні скриньки довіри скриньки для повідомлень про випадки
булінгу (цькування).
3.
Практичним психологом створено
базу інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівському
та педагогічному колективах. Систематично, згідно плану, здійснюється
діагностування рівня напруги, тривожності, проводиться спостереження за
міжособистісною поведінкою. Проведене опитування (анкетування) педагогів, батьків з питань формування соціальних
компетентностей і навичок запобігання та протидію булінгу (цькуванню), дало
можливість проаналізувати мікроклімат, згуртованість колективу та
емоційні стани усіх учасників освітнього процесу.
4. В закладі на достатньому рівні
забезпечується інформаційно-просвітницька, профілактична діяльність щодо
запобігання та протидію булінгу (цькуванню), усі матеріали розміщені на
сайті закладу. Належна увага приділяється ранньому виявленню та терміновому
повідомленню про випадки булінгу (цькування). Складено банк даних дітей
«групи ризику». Підготовлені методичні рекомендації, тематичні буклети,
порадники для педагогів.
5. Під
час тематичних батьківських зборів (онлайн) з батьками обговорено
«Порядок реагування на випадки булінгу (цькування)». Проведено анкетування
батьків з питань запобігання та протидії булінгу (цькуванню). Підготовлені
пам'ятки для батьків
Отже,проведені заходи дали змогу кожному проаналізувати
власні дії, вчинки, переосмислити цінності, сприяли вихованню в учнів
людяності, добра, підтримки у цей непростий для всієї країни час, відповідальності,
любові до ближнього, поваги до гідності іншої людини, свідомого ставлення до
своїх прав та обов’язків.
Немає коментарів:
Дописати коментар